Please or Register to create posts and topics.

2020 októberi frissítés

Jó régen nem írtam már, őszintén szólva nem is tudom, hogy pontosan hol tartottam. Talán ott, hogy épül az új motor.
A motor elkészült azóta. Kapott új gyűrűket, csapágyakat, hidrotőkéket és az az összes létező tömítés, szimering ki lett cserélve újra. Azóta az elkészült motor már be is került az autóba, ami persze nem ment zökkenőmentesen.

A motor beemelése közben sikerült kicsit megnyomni az egyik fűtéscsövet, ami persze el is törött. Az egyik donoromban volt új, de egy élmény volt kiszedni, mert a fűtésboxtól és pedáltól nem fér ki. A pedált kiszedtem, a fűtésbox mögül pedig nagy nehezen ki tudtam feszegetni a csatlakozót. Már csak ki kellett szedni a törött csövet és csatlakozót az épülő autóból és berakni az újat. Ott csak annyi a nehezítés, hogy abban van tempomat is, ami vákuumos és a gázpedált nyomogatja.

Amint sikerült kicserélni a csövet, folytattam a motor beszerelését a motortartó bakokkal. Mind az öt tartóbak csavarjait meghúztam a szükséges nyomatékkal, majd folytattam a szelepfedéllel (ami nem is szelepfedél, inkább csapágylétra).
Itt jött az első meglepetés: két csavar meg van szakadva. Van menetjavítóm, de a hajtószár nem fér hozzá az olajbetöltőtől. Rendeltem egy racsnis hajtószárat, amig megjön felraktam a többi sallangot a motorra: vezérlést, hosszbordás szíjat, kábeleket, csöveket stb.
A kábelkorbáccsal meggyűlt a bajom, mert tele volt kókányolással. Ezeket a kókányolásokat megforrasztottam és zsugorcsővel burkoltam, majd az összes gégecsövet újra cseréltem. A gégecsövek végein kicsit furán néz ki a kék szig. szalag, de legalább passzol a kék Festo vákuumcsövekhez.
A motor további szerelésével nem volt különösebb probléma, talán csak annyi, hogy a hosszbordás szíj rossz méretű volt, cserélni kellett.

Lassan minden készen állt a motortérben az első indításra, de ahhoz még kellett egy benzintank is. Ami rajta volt abban egy éves E10 benzin volt valószínűleg trutyi formában. Leengedtem, kitisztítottam a tankot és visszaraktam.
Na, ez is egy érdekes művelet volt, alábecsültem a pántok szorosságát. Amikor megpróbáltam visszaemelni a pántokat, akkor már az autó hátulját is emeltem, de még így sem volt helyen.
Kerestem hosszabb csavarokat és azokkal könnyedén a helyére húztam.
A tank stabil, helyén van, kapott új, rozsdamentes csavarokat, lefestettem a pántokat és a betöltőcső bilincsét is.

Miután bekötöttem a szintjelzőt és a benzinpumpát feltöltöttem a tankot egy kis friss benzinnel, egy utolsó ellenőrzést tartottam a motortérben, a tank körül, tettem be egy feltöltött akkut és gyújtásra tettem.
A benzinpumpa elindult, felnyomta a benzint az injektorokig. Indításra a motor olyan könnyen indult mint még soha amióta nálam van.
Szépen járt, de egy kicsit durrogott és füstölt. A leömlő nem volt rendesen ráhúzva a kipufogóra. Nem véletlen, amíg esetlegesen nagyobb baj lehet a motorral addig csak összedugtam a csöveket. Ez az autó még a régi felfogatást használja, nem flexicsöves. Két kapupánt csavar tartja a kipufogót a leömlőn, amit összerakni kellemetlen.
Ahhoz, hogy beférjen az egyik csavar hátra kell húzni a kipufogót, majd aláfeküdni és egy rövid szárral, csuklóval és egy hosszú szárral meghosszabbított dugókulccsal fel lehet rakni az anyát a csavarra. Persze a katalizátor (nem eladó!) és a lambda szonda útban van, így nem sok mindent lehet látni.

Miután felraktam rendesen a kipufogót, a motor még mindig durrogott és füstölt, de ahogy melegedett elmúlt. A termosztát kinyitott, a hűtőventilátor bekapcsolt ahogy azt kell neki. Egy darabig szépen járt, majd elkezdett füstölni, ingadozni az alapjárat, majd leállás határig esett az fordulat, felvillant a „check engine” és a motor felpörgött és beállt 800-ra az alapjárat. Aztán megint elkezd az alapjárat leesni olyan 100rpm körülire, „check engine” és megint felpörgött.
Hibakódok a teljesség igénye nélkül: túl szegény keverék, túl dús keverék, injektorhiba, gázpedálállás hiba. Hideg motornál tökéletesen működött, de bemelegedve össze-vissza járt. Van egy szenzor amit hidegen nem vesz figyelembe. Ezt a szenzort lehúzva tökéletesen működik hidegen és melegen is. A lambda szonda volt a hibás.

Jelenlegi helyzet: a motor a helyén van, az autó már úgy is néz ki mint egy autó. Mindene világít aminek kell és minden elektronika teszi a dolgát.
Ami még hátra van, az a két féltengely és a két megszakadt csavar javítása a szelepfedélben (ami nem is szelepfedél).
Ha ezek megvannak akkor mehet a próbakör. Utána már csak be kell állítani a kaszni elemeket, hogy minden illesztés vonalban legyen, be kell állítani a lámpákat, ablaktörlőt, kéziféket és mehet műszakira.

Feltöltött fájlok:
  • You need to login to have access to uploads.

Webmester – minden, ami portálépítés!