Please or Register to create posts and topics.

Az új motor építésének kezdete

Végre sikerült mindent összeszednem az autó új motorjának a felújításához.
Gépmunkák készen vannak, tömítések, csavarok, hidrotőkék, gyűrűk, szíjak, görgők készen állnak a beszerelésre.

El is kezdtem a munkát szép lassan, az üres blokkot leemelte a polcról, tisztítottam az olajjáratokat, az eldugult PCV járatot és a főtengelycsapágyak helyeit is. Miután ezzel megvoltam ugyan azt eljátszottam a blokk alsó felével is.

Elővettem a vadonat új csapágyakat, beraktam a fészkekbe ügyelve a megfelelő pozíciókra.
Aztán jöhetett a 850 "biblia", alias Haynes manual. Kikerestem a blokk két oldala közötti csavarok meghúzási sorrendjét és nyomatékát. Bekentem a két fél közötti részt tömítő pasztával, beolajoztam a csapágyakat, a főtengelyre is folyattam olajat, majd behelyeztem a főtengelyt a helyére és rátettem a blokk alsó felét is.
A főtengelyt még nem forgattam meg, mivel a csavarok ugye még hiányoztak. Azokat is tisztítottam, majd a 12db M10-es csavart a helyére tettem és kézzel lehúztam. Ugyan ezt eljátszottam az M8 csavarokkal is, de rájöttem, hogy 2 fajta hosszúságú van belőle. Mire kitaláltam, hogy melyik hova megy az eltartott egy darabig, de végül sikerrel jártam ezzel is. Folytattam az M7-es csavarokkal, azokkal nem volt semmi érdekes.
Most már meg mertem forgatni a főtengelyt Szépen, akadás mentesen, könnyen, egyenletesen forog, nagyszerű!
Nyomatékkulcsot elő és már ugrottam is rá a csavarokra. Megfelelő sorrendben és nyomatékra lehúztam mindent, majd ismét ráforgattam a főtengelyre. Minden rendben, szépen forog.

Mivel is folytassam? Legyen a gyűrűzés. Előkerestem a dugókat hajtórudakkal együtt. Levettem a régi gyűrűket és benzinben elmostam az egészet, majd kitoltam a koszt a gyűrűhornyokból. Letöröltem újra a dugattyúkat és elkezdtem felpakolni a gyűrűket.

Az első dugattyú gyűrűzése során feltűnt, hogy a 2. kompressziógyűrű furán laza. Na mindegy, folytattam a maradék négy dugattyú gyűrűzését. Simán, kézzel felraktam mindent, nem is karcoltam meg semmit. Itt már nem nagyon fura érzés fogott el. Semmi karc, nem is törtem el gyűrűt, gyanús ez nekem.

A "bibliából" kinéztem a gyűrűhézag toleranciákat és elkezdtem ellenőrizni a hézagmérővel.
2. kompressziógyűrű, 0.065mm maximum. Hát nekem meg beleesett a 0.15mm-es hézagmérő. Na igen....kezdődik. Mitől lehet ez? A dugattyúkat megnézettem és rábólintottak, hogy az jó, a gyűrű vadonat új, Goetze szett. Gondoltam rámérek a gyűrűk vastagságára, más nem lehet....
Azt mondja, hogy: 1. kompressziógyűrű: 1.2mm, 2. kompressziógyűrű 1.5mm. Jó akkor nézzük a régi gyűrűket amik benne voltak: 1. gyűrű 1.2mm, stimmel. 2. gyűrű 1.7mm.....micsoda!? Ezt hogyan?

Miután lenyugodtam és elkönyveltem magamban, hogy kidobtam 50.000 Forintot az ablakon leültem a számítógép elé és elkezdtem böngészni.
Ahol vettem ott annyit írtak, hogy B5254S motorhoz jó, nincs korlátozás. Akkor nézzük másik helyen, de ugyan ez. Érdekes....
Elővettem a VIDA-t és megnéztem a gyári kódját és az alapján kezdtem keresni, de méreteket nem találtam. Utolsó lehetőségként megnéztem a Skandixon, hogy ott mit ír:
B5254FS/S motorhoz "all type" Hát ezzel megint nem lehet baj.
Na de feltűnt, hogy van alatta egy másik verzió is aminek stimmelnek a méretei. Arra annyi korlátozás volt, hogy: 396323. darabszámtól kompatibilis. Hát az nekem nem játszik, mert nekem a 260340. példány van. De akkor mit keres benne ez a méretű szett? Le volt írva a motor sorszáma miután megvettem, de azért csak kimentem és megnéztem azt a plakettet jobban. Jah, hogy 760340. darab....mindent értek, drága volt 😀

Kíváncsiságból megnéztem, hogy az eredeti motorban mekkora gyűrűk voltak. Az a 203367. példány volt (tényleg 😀 ), szóval elvileg az még a 1.5mm-es 2. gyűrűvel van szerelve. Na ekkor döbbentem le.
Köze sincs a 390.000 darabhoz és abban is a vastagabb kompressziógyűrű van és a hézaga is tökéletes a dugattyúhoz nézve. Na ilyenkor mi van?

Sajnos az a helyzet, hogy sikerült kidobni az ablakon 50.000Ft-ot. Visszaküldteni már nem tudom, mivel be van szerelve. Ha esetleg kellene valakinek, motort még nem látott (csak dugattyúra próbált) új gyűrűk akkor ne tartsa magában....

Következő irományban már a motor végletes összeszereléséről írok, ott is lesz csavar a dologban. Kicsit túlbuzgó volt az a gépműhely.

Webmester – minden, ami portálépítés!